Czytelnicze projekty edukacyjne

Czytelnicze projekty edukacyjne

            W listopadzie wszyscy uczniowie naszej szkoły wzięli udział w czytelniczych projektach edukacyjnych. Bazą do ich realizacji był księgozbiór biblioteki szkolnej.

Uczniowie klas I-III przygotowali projekt pt. : „Jeden dzień z życia bohatera baśni”, zaś klasy V-VIII wykazały w swych pracach, że ich idole do literaccy bohaterowie.

 Projekt „Jeden dzień z życia bohatera baśni”

 

Klasa

Tytuły książek

Przebieg zajęć

Prezentacja projektu

I a

„Wróżki”, „Tomcio Paluch”

1.Odczytanie baśni i ich omówienie.

2.Wykonanie prac w grupach.

1. Tworzenie własnych historyjek dotyczących baśni.

2. Prezentacja plakatów.

I b

„Legenda o hejnale mariackim”

1.Odczytanie legendy przez nauczyciela.

2. Omówienie utworu.

3. Wykonanie prac.

1. Prezentacja prac plastycznych.

I c

„Śnieżka”

1.Odczytanie baśni przez nauczyciela.

2. Zapoznanie uczniów z informacjami na temat autorów baśni.

3.Przeprowadzenie zabaw.

4. Wykonanie prac.

1.Prezentacja prac :

a) scenek, które najbardziej utkwiły uczniom w pamięci,

b) krasnoludkowych czapeczek wykonanych sztuką origami,

c)zwierciadeł z własnym portretem.

 

II a

„Królowa Śniegu”

1.Wspólne czytanie baśni.

2. Praca w grupach – odpowiedzi na pytania do tekstu.

3. Wykonanie prac plastycznych – malowanie pastą do zębów na czarnej kartce.

1. Prezentacja prac plastycznych.

II b

„Czerwony Kapturek”, „Kopciuszek”, „Dziewczynka z zapałkami”, „Trzy świnki”

1.Przypomnienie treści baśni.

2. Praca w grupach.

1.Prezentacja prac:

a) małych książeczek składających się z prac plastycznych,

b) opowieści uczniów o „dniu bohatera baśni”.

III a

„Sposób na Elfa”

1.Odczytanie przez nauczyciela kilku rozdziałów książki i ich omówienie.

2.Praca w parach – wykonanie kart pracy.

3. Wcielenie się w role autora i ilustratora książki.

1.Prezentacja prac plastycznych.

2. Odczytanie opowiadań.

III b

„Sposób na Elfa”

1.Odczytanie przez uczniów (w grupach) wylosowanych rozdziałów.

2. Omówienie w grupach przygód bohatera.

3. Układanie planu wydarzeń.

4.Wykonanie prac plastycznych i literackich.

1. Prezentacja rysunkowych wersji opowiadań.

2. Opowieści o losach Elfa.

3. Odczytanie twórczych opowiadań.

 

 Projekt „Moi idole to literaccy bohaterowie”

 

Klasa

Tytuły książek

Prezentacja projektu

V a

„Mikołajek”, komiksy o SpongeBobie, „Chłopcy z Placu Broni”, „Opowieści z Narnii”, „Zezia i wszystkie problemy świata”, serie książek o Martynce i Kubusiu Puchatku

1.Przedstawienie prezentacji multimedialnych.

2.Prezentacja plakatów.

3.Odegranie scenki na temat literackich idoli.

V b

„Mikołajek”, „Mitologia”, „Akademia Pana Kleksa”

1.Przedstawienie prezentacji multimedialnych o  :

- Mikołajku,

- bogach i herosach,

- Panu Kleksie.

VI a

„Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, „Mikołajek”, „Chłopcy z Placu z Placu Broni”

1.Odegranie scenek na podstawie pierwszego tomu z serii o Harrym Potterze.

2. Przedstawienie dwóch prezentacji multimedialnych o Mikołajku.

3. Prezentacja plakatów o bohaterach „Mikołajka” oraz o „Chłopcach z Placu Broni”.

4. Omówienie komiksu przygotowanego na podstawie Mikołajka.

VII a

„Opowieść wigilijna”, „Mały Książę”, „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, „Hobbit, czyli tam i z powrotem”

1.Przedstawienie filmu nakręconego na podstawie „Opowieści wigilijnej”.

2. Ustne opowiadania o Małym Księciu i Hobbicie.

3. Prezentacja plakatu o Harrym Potterze.

4. Odegranie scenki – rozmowy Małego Księcia z Różą.

VII b

Komiks „Iron Man”, „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”, baśń o Pinokiu

1.Prezentacja plakatów o Harrym Potterze i Iron Manie.

2.Opowieść o Pinokiu.

VIII a

„Hobbit, czyli tam i z powrotem”, „Latarnik”,
„W pustyni w puszczy”, „Kamienie na szaniec”

1.Przedstawienie prezentacji multimedialnych.

2.Prezentacja plakatów.

 

 

            Realizacja projektu edukacyjnego w klasach najmłodszych sprawiła uczniom wiele radości. Niejednokrotnie jego prezentacje były wręcz klasowymi ucztami dla uszu i oczu – dzieci z ogromnym zainteresowaniem słuchały przygód bohaterów baśni, jak również z zaciekawieniem oglądały wystawy prac plastycznych swoich rówieśników.

Starsi uczniowie również z wielkim zaangażowaniem przystąpili do realizacji projektu czytelniczego. Ich prace niewątpliwie udowodniły, że bohaterowie literaccy mogą być wzorem do naśladowania.

Koordynator projektów : Izabela Szymkowicz