10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

 

10 października Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

 

Święto zostało ustanowione w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Do najważniejszych zadań realizowanych podczas Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego należą zwiększanie świadomości społecznej, rozpowszechnianie informacji na temat zdrowia psychicznego oraz walka ze stereotypami. 

W ciągu naszego życia pojawiają się „trudniejsze momenty”, jak: stany zmęczenia, smutku, senności, niepokoju czy lęku. Odczucia te, jeśli pojawiają się w związku z konkretną, trudną sytuacją i nie są mocno nasilone są naturalną reakcją naszego organizmu i nie powodują dezorganizacji naszego życia. Nie należy jednak lekceważyć tych objawów, gdyż ich utrzymywanie się może prowadzić do rozwinięcia się poważniejszych zaburzeń.

Wymogi cywilizacji: szybkie tempo życia, konieczność ciągłych wyborów, brak czasu, wywiązywanie się z licznych obowiązków, nadążanie za nowinkami technologicznymi i ciągłe bycie „na topie” obniża odporność psychiczną i niekorzystnie wpływa na nasz stan fizyczny, powodując stan stresu. Nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować go               z naszego życia. Szczególnie na skutki stresu narażone są dzieci             i młodzież. W rękach dorosłych zarówno rodziców jak i nauczycieli jest dbanie o zapewnienie prawidłowych warunków do rozwoju psychicznego i fizycznego oraz przekazanie młodszym właściwych sposobów radzenia sobie z trudnościami. Dorośli poprzez własne działania dają wzorzec zdrowego trybu życia.

Przyczyn obniżenia nastroju i mniejszej chęci do działania może być wiele. Istnieje jednak kilka prostych sposobów, by zadbać o własną kondycję psychiczną i poprawić samopoczucie:

  • zdrowe odżywianie (wspólny posiłek z najbliższymi może niekiedy być jedynym czasem spędzonym w gronie najbliższych tego dnia,                 a przygotowanie go z dzieckiem przyczyni się do budowania relacji rodzic - dziecko);
  • ruch na świeżym powietrzu;
  • pozytywne nastawienie do rzeczywistości, do innych ludzi, odwzajemnianie uśmiechu;
  • dbanie o odpowiednią długość snu;
  • dbanie o przyjaźnie;
  • bezinteresowna pomoc innym ludziom.

 

Nawet jeśli najlepiej jak możemy dbamy o zdrowie dzieci, jest rzeczą naturalną, że doświadczają one różnych problemów psychicznych. Większość trudności ma charakter przejściowy i nie wymaga leczenia     w zakresie zdrowia psychicznego. Jednak, gdy problemy te są poważne  i uporczywe, pamiętajmy aby zwrócić się o pomoc do specjalistów.