Ekopracownia 2023 dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w formie dotacji w kwocie 45 000,00 zł.

Porady pedagoga

DZIECI W WIRTUALNEJ SIECI

JAK PRZEŻYĆ POWRÓT DO NAUKI STACJONARNEJ ?

 

Sport
Zabawa
Kreatywność
Otwartość
Łagodny start
Atrakcyjne lekcje

JAK PRZEŻYĆ POWRÓT DO NAUKI STACJONARNEJ ?

Drogi Uczniu!

  1. Zaakceptuj swoje uczucia, masz prawo do złości,  lęku, obaw związanych
    z powrotem do szkoły.
  2. Staraj się patrzeć pozytywnie. Powiedz STOP „czarnym myślom”, tj. „nie dam rady”, „będzie ciężko”, „zasypią nas sprawdzianami” itp.
  3. Wiedz, że przygotowaliśmy dla Ciebie tydzień ochronny w dniach od 17-21 maja, tydzień ulgi bez  pytania, sprawdzianów.
  4. Staraj się być aktywny, nauczyciele będą nagradzali Twój wysiłek.
  5. Bądź otwarty na relacje z kolegami i koleżankami, staraj się być dla nich miły.
  6. Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś być traktowany. Twój kolega może też bardzo przeżywać  powrót do szkoły.
  7. Mów zaufanemu dorosłemu o swoich niepokojach i wątpliwościach związanych
    z powrotem do szkoły. Rodzice i nauczyciele są po to, żeby Ciebie zrozumieć i Ci pomóc.
  8. Staraj się planować swój dzień,  stopniowo uporządkuj swoje działania. Taki plan ułatwi Ci powrót do szkoły, zminimalizuje stres, zmotywuje do pracy.
  9. W razie potrzeby, jeżeli zauważysz, że nie radzisz sobie z jakąś sytuacją, towarzyszy Ci  przygnębienie, długotrwały smutek, szukaj pomocy w szkole u pedagoga.
    Wsparcie znajdziesz również w Poradni    Psychologiczno-Pedagogicznej w Grudziądzu przy ul. Korczaka 23: telefon kontaktowy:
     056 46 448 05 lub 07

 

  1. Możesz też skorzystać z pomocy anonimowego telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży: 116 111 lub telefonu zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12

 

Czy moje dziecko może się uzależnić od Internetu ?

 Czy moje dziecko może się uzależnić od Internetu ?

            Zdalne nauczanie i przeniesienie dużej liczby aktywności do świata online spowodowało, że wiele dzieci spędza znacznie więcej czasu przy komputerach czy smartfonach. Zarówno nauczyciele jak i rodzice zaczynają się martwić -  Czy nie niesie to ze sobą zagrożenia uzależnieniem od technologii?

Nic w tym nowego, że osoby, które spędzają więcej czasu przed ekranem, są bardziej zagrożone uzależnieniem. Okazuje się, że nie jest to jednak  jedyny wyznacznik. Jeśli podejrzewamy, że dziecko może być uzależnione od Internetu, powinniśmy zwrócić uwagę
na następujące czynniki.

  • Jeśli dziecko kłamie, pytane o to, ile czasu spędza w Internecie.
  • Jeśli podejmuje próby ograniczenia korzystania z Internetu, które kończą się niepowodzeniem.
  • Jeśli dziecko reaguje rozdrażnieniem lub agresją, gdy nie może korzystać z urządzeń elektronicznych.
  • Jeśli korzystanie z Internetu powoduje zaniedbywanie obowiązków szkolnych
    i domowych.
  • Jeśli spędzanie czasu w Internecie jest przyczyną rezygnacji z innych zainteresowań.

W przypadku korzystania z nowych technologii przez dzieci łatwiej zapobiegać niż leczyć. Podstawową zasadą jest utrzymywanie dobrych relacji z dzieckiem. Im lepiej rodzic zna swoje dziecko, tym łatwiej będzie mu je zachęcić do pozytywnych aktywności. Kluczowe jest również ustalenie z dzieckiem zasad korzystania z urządzeń elektronicznych. Oczywiście uzgodnienia, wymagają systematycznego  egzekwowania.  Ważne jest również, żeby rozmawiać z dziećmi nie tylko o ilości czasu spędzanego przed ekranami, ale również o tym, jakie aktywności podejmują w sieci oraz o zagrożeniach, które ze sobą niesie korzystanie z Internetu. Warto pamiętać, że rola rodzica jest ważna nie tylko w kontekście tych rozmów, ale i przykładu, jaki daje dzieciom, korzystając ze smartfonów i innych urządzeń . Żadna rozmowa nie zastąpi bycia wzorem dla dzieci w zakresie korzystania z nowych technologii.

Zachęcam Państwa do zapoznania się z zamieszczonym w załączeniu poradnikiem „Nowoczesne technologie a nasze dzieci”.

Bezpieczne Wakacje 2020

Drodzy uczniowie!

            Przed nami najpiękniejszy czas w roku - WAKACJE ! Postarajcie się, żeby spędzić je aktywnie, ciekawie. Nie zmarnujcie tych chwil. Zadbajcie o swoje bezpieczeństwo i oprócz zasad zamieszczonych na poniższej ulotce, miejcie również na uwadze wszystkie wskazówki i zalecenia związane z zapobieganiem zarażeniu koronawirusem. Życzę Wam, żeby te wakacje były wyjątkowe. Czekam na Was we wrześniu, miejmy nadzieję,
że w murach naszej kochanej Ósemki.

Pedagog

bezpieczne wakacje

bezpieczne wakacje

            Wakacje to czas radosnego wypoczynku, swobody, czas spotkań także i z nowo poznanymi osobami. To od Was Gimnazjaliści w dużej mierze zależy czy wspomnienia z wakacji będą fajne i miłe czy wręcz przeciwnie będziecie chcieli jak najszybciej o nich zapomnieć . Wychowawcy tradycyjnie pod koniec roku szkolnego przeprowadzą z Wami pogadanki na temat bezpieczeństwa w czasie wakacji. Rodzice również przypomną Wam o najważniejszych zasadach związanych z bezpieczeństwem.

Spotykamy się z opinią młodzieży , że to już było, że się powtarzamy.
Być może, ale lepiej być nudnym, aniżeli doświadczyć sytuacji, że ktoś z Was nie wróci we wrześniu do szkoły.

Oto kilka rad wartych zapamiętania!
? zadbajcie o właściwą organizację czasu wolnego , żeby nie był to czas zmarnowany (obozy, kolonie, wyjazd do rodziny lub zajęcia proponowane przez np. Ognisko Pracy Pozaszkolnej),
? informujcie rodziców lub opiekunów, gdzie wychodzicie i o której wracacie,
? pamiętajcie o zagrożeniach, z którymi możecie się spotkać (zaczepki nieznajomych, obietnica pokazania czegoś szczególnie atrakcyjnego
w odległym od domu miejscu, propozycja przejażdżki samochodem itp.),
?powinna Was zaniepokoić zbytnia nachalna uprzejmość osób obcych, fundowanie i robienie prezentów, wyciąganie szczegółowych informacji
na Wasz temat, rozmowy przekraczające granice intymności, zapraszanie
na bezpłatne imprezy, propozycje wyjazdu za granicę,
? podczas nieobecności rodziców w domu nie otwierajcie drzwi nieznajomym,
? zwracajcie uwagę na sposób przechowywania kluczy od mieszkania, którymi dysponujecie (najlepiej jest ,kiedy są przechowywane
w szczelnie zamkniętej kieszeni ),
? pamiętajcie o konsekwencjach nieprzemyślanych zachowań tj. przebywanie w nieodpowiednim towarzystwie, eksperymenty ze środkami uzależniającymi, powroty późną porą, wyzywające zachowanie lub ubranie, kąpiel w miejscach niedozwolonych.

Życzę Wam droga młodzieży słonecznych, radosnych, bezpiecznych wakacji
pedagog

 

Moje dziecko wybiera zawód

Moje dziecko wybiera zawód
 
            Praca zawodowa zajmuje szczególne miejsce w życiu człowieka. Wybór zawodu jest związany w dużej mierze z określeniem siebie i swojego przyszłego życia. Nie jest żadną przesadą twierdzenie, że spośród różnych decyzji jakie człowiek podejmuje , decyzja o  wyborze zawodu jest jedną z najważniejszych. Podjęcie decyzji o wyborze szkoły ponadgimnazjalnej przypada na trudny okres w rozwoju młodego człowieka. Gimnazjalista, nastolatek, to dziecko w tak zwanym okresie przejściowym. Czas ten związany jest ze  zmianami fizycznymi, dojrzewaniem płciowym i psychicznym. Młody człowiek jest często niestabilny emocjonalnie, konfliktowy, a tu musi wykazać się dojrzałością i w sposób skuteczny i  optymalny podjąć decyzję co do wyboru zawodu.
 
Zdecydowanie nastolatek wymaga  pomocy zarówno ze strony  nauczycieli jak i rodziców
w zakresie planowania dalszej drogi edukacyjnej. Musi to być jednak  wsparcie, a nie wyręczanie, decydowanie za  dziecko. 
 

Czytaj więcej: Moje dziecko wybiera zawód

Wagary

Wagary
 
Wagary, nawet sporadyczne, zawsze powodują znaczne zaniedbanie ucznia w nauce, a bardzo często stają się pierwszym etapem ucieczek z domu, włóczęgostwa, a nawet przestępczości.
 
Co zrobić, gdy dziecko zaczyna wagarować?
 
1. Przede wszystkim  Rodzicu nie wpadaj w panikę, ale działaj szybko.
 
2. Nie udawaj, że nic się nie stało, nie ignoruj problemu.
 
3. Rozpocznij od spokojnej rozmowy z dzieckiem, która pozwoli ustalić co jest przyczyną opuszczania zajęć lekcyjnych. Poinformuj dziecko co Ci się nie podoba. Zapewnij o pomocy.
 
4. Sposób postępowania w dużej mierze będzie zależał od przyczyn wagarowania.
 
-w przypadku problemów w nauce i ucieczek wynikających z  trudności w sprostaniu wymaganiom szkolnym, konieczna będzie  pomoc dziecku w  nadrobieniu zaległości
-jeżeli dziecko weszło w konflikt z rówieśnikami należy pomóc mu w rozwiązaniu problemów rówieśniczych, włączając np. wychowawcę, pedagoga, psychologa szkolnego
-gdy wyjściu do szkoły towarzyszy silny lęk, być może pojawiły  się zaburzenia emocjonalne i należy skontaktować się ze specjalistą - psychologiem lub lekarzem psychiatrą
-zdarza się, że w grę wchodzą używki, alkohol, narkotyki, w takim przypadku trzeba będzie poprosić o pomoc  terapeutę
-jeśli wagarowanie wynika z tego, że  dziecko  jest bardzo zdolne i nudzi się na zajęciach, wtedy konieczny jest kontakt ze szkołą i dostosowanie wymagań na zajęciach lekcyjnych, w taki sposób aby wykorzystać jego potencjał.
 
5. W każdym przypadku skontaktuj się z wychowawcą klasy, nie  ukrywaj problemu, nie usprawiedliwiaj nieobecności  - w myśl prostej  zasady, że  nie tolerujemy kłamstwa.
 
6. Ustal z wychowawcą zasady współpracy, przede wszystkim obiegu informacji.
Np. w przypadku zaplanowanych nieobecności – poinformuj wcześniej szkołę. Jeżeli dziecka nie będzie na zajęciach, proś  o  natychmiastową informację. Przynajmniej raz w tygodniu kontaktuj się z wychowawcą np. w ramach dyżuru.
 
7. Bądź konsekwentny. Egzekwuj obowiązki szkolne, wdrażaj do uczenia się z lekcji na lekcję. Zwracaj uwagę na solidne uczenie się, na staranne prowadzenie zeszytów.
Ucz systematyczności.
 
8. Wspieraj dziecko, ale nie wyręczaj go.
 
9. Rozmawiaj z dzieckiem o jego kłopotach, sukcesach i przyjaźniach szkolnych. Warto na bieżąco znać jego potrzeby, problemy.
 
10. Naucz dziecko proszenia o pomoc w sytuacjach trudnych, sam również szukaj pomocy.Jeśli w porę poznasz kłopoty dziecka, wielu wagarów uda się uniknąć, tym bardziej, że jako metoda na problem są one dość marnym rozwiązaniem.
   
Każde dziecko jest kimś  wyjątkowym, indywidualnym i nie ma jednej recepty na  wagary. Tylko ścisła współpraca rodziców ze szkołą, na bazie wzajemnego zaufania może pomóc wyeliminować to niekorzystne zjawisko.
 
Opracowanie:
Pedagog
Dorota Korzeniewska